Stand van zaken
Op 18 mei 1999 heeft de Stadsdeelraad besloten tot sloop van de parkeergarage Grubbehoeve/Grunder en bouw van o.a. een school, een kerkverzamelgebouw en diverse sociaal-culturele voorzieningen. De sloop zal in twee delen worden uitgevoerd: het deel boven de Bolletrie blijft in eerste instantie staan. In de schoolvakantie 1999 (juli/augustus) moet het eerste deel van de sloop plaatsvinden.
Sommige huurders van een kooiplaats of autobox hebben al een huuropzeggingsbrief gehad van de dienst Parkeergebouwen, waarin tevens een alternatief wordt aangeboden: voor kooiplaatsen een niet overdekte plaats in de garage van Gouden Leeuw of Groenhoven, voor autoboxen een box in de garage van Kikkenstein of Kruitberg. Dit was een algemene brief, maar wel in een geadresseerde envelop.
De gebruikers van de openbare parkeerplaatsen moeten hun heil zien te vinden langs de dreven en op parkeerterreinen bij Groeneveen en achter het metrostation.
De vuilperscontainer gaat naar het maaiveld. Romy is uitgekocht; de Ghanese kerk gaat zolang in de feestzaal van de Bolletrie, die in de eerste fase blijft staan.
Om voor de Urban-subsidie in aanmerking te komen, moet de bouw van de sociaal-culturele voorzieningen voor 1 januari 2000 zijn aanbesteed. (Urbangelden zijn altijd aanvullend: de ontvanger moet de andere helft zelf investeren.)
Het projectbureau heeft opdracht in alle plannen rekening te houden met de mogelijkheid van verlaging van de dreven. De geheime agenda lijkt te zijn: verlaging van de Bijlmerdreef, sloop van Grunder en parkeren op het maaiveld langs de flats.
Volgens het Stadsdeel wil de Dienst Parkeergebouwen van de parkeergarages af. Volgens de ambtenaren van deze dienst is dat juist in opdracht van het Stadsdeel. Tevens speelt de conceptparkeernota een rol; hierdoor wordt juist een tekort aan parkeerplaatsen in Zuidoost gecreëerd, waar er nu nog voldoende zijn.
Mening van betrokken partijen
De Bewonerswerkgroep Grubbehoeve heeft zich altijd ingezet voor behoud van de parkeergarage. Deze zou verbouwd kunnen worden; de parkeergarages langs de Daalwijkdreef zijn ook verbouwd en er is zelfs een prijs voor toegekend. De parkeergarage kan niet los gezien worden van de rest van het gebied Grubbehoeve/Grunder: volgens het bestemmingsplan is dit autovrij en dan kan je niet zomaar de parkeergelegenheid weghalen.
Grunder heeft geen duidelijke vertegenwoordiging. Wat de RBVG/Stida wil, is niet duidelijk.
Groeneveen, Gouden Leeuw en Groenhoven hebben nu al te weinig parkeergelegenheid en willen niet de parkeerders van de overkant er nog bij hebben.
Juridische mogelijkheid 1: civiele procedures
Na de opzegging van de huur (met een opzegtermijn van een maand), zal Parkeergebouwen een ontruimingsverzoek sturen. Dit moet aangetekend of via een deurwaardersexploot. Vanaf de ontvangst van dit verzoek gaat een termijn van twee maanden ontruimingsbescherming in. In deze periode mag Parkeergebouwen bijvoorbeeld het slot niet veranderen.
Op de huuropzegging hoeft niet gereageerd te worden, maar het kan wel. Tenzij het een scheldbrief is, zal deze brief geen invloed hebben bij eventuele vervolgstappen.
Tijdens de ontruimingsbescherming kan namelijk, op individuele basis, aan de kantonrechter verder uitstel van een jaar gevraagd worden. Dit kan nog een aantal keren herhaald worden. Argument hierbij kan o.a. zijn dat er geen volwaardig alternatief geboden wordt. Ernestine kan hierbij waarschijnlijk hulp bieden. Dit is overigens niet gratis!
Tijdens de ontruimingsbescherming zal wel betaald moeten blijven worden; omdat eventuele automatische incasso's of toezending van acceptgiro's wel gestaakt zullen worden, moet daar goed op gelet worden. Men geeft anders Parkeerbeheer een argument tot uitzetting in handen. Het dan eventueel door Parkeergebouwen terugstorten is niet zo belangrijk: je hebt dan je goede wil al getoond.
De brief aan de kantonrechter moet door de huurders zelf geschreven worden; daarbij kan wel gebruik worden gemaakt van door de Werkgroep en de advocaat aan te leveren bouwstenen.
Er zijn risico's verbonden aan de procedure via de kantonrechter: er moet griffiegeld betaald worden (HFL 40,00 - HFL 160,00 per persoon). Bij verlies van het proces moeten de proceskosten van de tegenpartij betaald worden; waarschijnlijk niet meer dan HFL 600,00 per persoon.
Juridische mogelijkheid 2: bestuursrechtelijke procedures
De invulling van het bestemmingsplan biedt geen mogelijkheid tot bezwaar: in dit plan staat niet dat er parkeergelegenheid moet zijn.
Tegen een sloopbesluit kan binnen zes weken bezwaar gemaakt worden, maar alleen op vrij technische gronden, zoals de te gebruiken slooptechniek. Wel is het zo dat bij dit besluit niet voldaan was aan een voorwaarde die eerder in het traject gesteld was, namelijk dat het parkeren goed geregeld moest zijn; dit biedt een mogelijkheid tot bezwaar. Verder is het mogelijk te eisen dat er niet gesloopt wordt voordat de bouwvergunning is afgegeven.
Het aanvechten van het sloopbesluit heeft geen opschortende werking. Hiervoor moet een bestuursrechtelijk kort geding aangespannen worden.
Tegen de bouwvergunning zelf kan ook nog bezwaar gemaakt worden.
Acties