1. Verslag overleg 4 september 2001
Er komt geen apart verslag voor dit overleg. De meeste punten komen terug op 2 oktober. In het kort enkele punten:
2. Overleg politie - Patrimonium - Bouw en Woningtoezicht
Een aantal bewoners heeft bij stadsdeelvoorzitter Hannah Belliot zijn beklag gedaan over de situatie in Grubbehoeve, die op haar beurt de commissaris van politie heeft aangesproken. Een en ander zal leiden tot diverse acties, waaronder mogelijk een Zoeklicht-actie (waarbij bestanden van het Bevolkingsregister, de Sociale Dienst en Patrimonium naast elkaar worden gelegd). Patrimonium en politie zullen huisbezoeken gaan afleggen bij de adressen van gerapporteerde overlastgevers. Bij succes zal deze aanpak herhaald worden in andere flats.
Opgemerkt wordt dat de procedurele weg (huismeester geeft door aan hoofd beheer; hoofd beheer geeft door aan rayonhoofd; etc.) kennelijk niet gewerkt heeft. Informatie over overlastgevers doorgeven aan Yvonne de Koning (hoofd beheer), email: y.koning@patrimonium.nl.
Flatagent Richard Kropman wil alle instanties die zich met milieuzaken bemoeien op één lijn krijgen.
Camera's in Grubbehoeve worden niet eerder verwacht dan juli 2002.
3. Schoon, Heel en Veilig
In februari 2001 is een aantal punten aan de Vaklieden ter uitvoering doorgegeven door het hoofd beheer. Nu pas is gebleken dat dit bij de Vaklieden helemaal niet is doorgekomen, zodat voor deze punten opnieuw opdracht moest worden gegeven.
Vaklieden en callcentrum werken voor geen meter, maar de directie van Patrimonium houdt de Vaklieden de hand boven het hoofd.
4. Vuilafvoer
De vuilcontainers zullen verhuizen naar het maaiveld. Er zal bij elke lift een kraal gemaakt worden. Het gewone vuil zal dagelijks worden afgevoerd door Multiclean; het grofvuil zal 1 of 2 keer per week worden afgevoerd.
Henno zal uitzoeken of de stortkokers (voorlopig) nog zullen blijven werken.
In de huidige situatie krijgt Patrimonium f 80.000 per jaar voor vuilafvoer, uitgevoerd door Ancora. Hier houdt Patrimonium van over. Het geld dat Patrimonium hiervan in 1999 en 2000 heeft overgehouden, zal dit jaar bij de afrekening servicekosten 2000 aan de huurders worden teruggegeven.
5. Koop Je Eigen Bijlmer (KJEB)
Binnenkort is er weer een bestuursvergadering en een algemene ledenvergadering.
Er wordt momenteel hard gewerkt aan het contract met Patrimonium en aan de tekst van de verkoopbrochure.
6. Bewonerspanel, architectenkeuze
Het bewonerspanel is eindelijk van start gegaan, de eerste vergadering was op 20 september. Om de achterstand op de besluitvorming in te lopen, wordt er de eerste tijd elke twee weken overlegd; daarna is er maandelijks overleg. Formeel gezien heeft het Bewonerspanel geen status: ieder zit er op persoonlijke titel.
Leden van het panel waren op 25 september aanwezig bij de presentatie van drie architectenbureaus, uit welke drie de architect voor de renovatie van Grubbehoeve (KJEB-deel èn Patrimoniumdeel) gekozen zal worden. De keus is gevallen op de favoriet van Patrimonium, echter met een voorwaarde. Of deze architect akkoord zal gaan met deze voorwaarde, zal duidelijk worden op 17 oktober.
7. Bijlmer Bewonersraad (BBR)
De Bijlmer Bewonersraad is bezig zich om te vormen tot een zelfstandige vereniging. Dit om te kunnen voldoen aan de eisen van de Wet op het overleg huurders verhuurder.
De veranderingen waaraan de BBR zich onderwerpt, hebben ook gevolgen voor de juridische status van de Bewonerswerkgroep: afhankelijk van de nieuwe statuten van de BBR zal de Werkgroep zich formeler moeten organiseren.
8. Mededelingen, vragen, diversen